Gazeta Podatkowa nr 58 (1203) z dnia 20.07.2015
Ujęcie w księgach opłaty za dozór techniczny
Zawarliśmy umowę leasingu finansowego, której przedmiotem jest wózek widłowy. Przed przekazaniem tego wózka do używania poniesiono koszty rocznej opłaty za dozór techniczny. Czy jej kwota zwiększa wartość początkową tego środka trwałego?
Wartością początkową przedmiotu leasingu, zgodnie z pkt VI.2 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 5 "Leasing, najem i dzierżawa" (Dz. Urz. Min. Fin. z 2011 r. nr 9, poz. 52), jest odpowiednik ceny zakupu środka trwałego. Może nią być wartość rynkowa przedmiotu leasingu, ustalona na moment rozpoczęcia leasingu lub wartość bieżąca opłat leasingowych, ustalona za pomocą stopy procentowej leasingu lub stopy procentowej korzystającego. Niższa z nich stanowi wartość początkową. W praktyce najczęściej wartość rynkowa przedmiotu leasingu odpowiada wartości wskazanej w umowie. Wartość początkową zwiększają poniesione przez korzystającego bezpośrednie koszty zawarcia umowy, montażu, przystosowania, ulepszenia itp.
Opłatę roczną za dozór techniczny, co do zasady, należy rozliczać jako czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów, ponieważ dotyczy ona przyszłych okresów sprawozdawczych (art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości). W księgach rachunkowych jednostki stosującej pełny rachunek kosztów na podstawie faktury można zaewidencjonować ją następująco:
- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Pozostałe koszty),
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki"
Natomiast przeniesienie opłaty rocznej do rozliczenia w czasie można ująć zapisem:
- Wn konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".
W sytuacji opisanej w pytaniu, do wartości początkowej wózka widłowego trzeba doliczyć opłatę roczną za dozór techniczny, w części dotyczącej okresu przed przyjęciem tego środka trwałego do używania. Część opłaty rocznej, która dotyczy tego okresu, należy ująć w księgach rachunkowych zapisem:
- Wn konto 08 "Środki trwałe w budowie",
- Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".
Opłata w tej części powiększy wartość początkową środka trwałego. Wprowadzenie wózka widłowego do ewidencji środków trwałych, na podstawie dowodu OT można ująć zapisem:
- Wn konto 01 "Środki trwałe",
- Ma konto 08 "Środki trwałe w budowie".
Następnie, po oddaniu wózka widłowego do używania, w każdym miesiącu należy odnosić w koszty działalności operacyjnej część opłaty za dozór techniczny, która dotyczy tego okresu. Ewidencja tego zdarzenia w księgach rachunkowych może przebiegać zapisem:
- Wn odpowiednie konto zespołu 5,
- Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".
www.LeasingFinansowy.pl - Leasing dla celów podatku dochodowego:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
05.12.2024 (czwartek)
09.12.2024 (poniedziałek)
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Kalkulatory
Narzędzia księgowego i kadrowego
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|